2017. május 27., szombat

Trenddé váló self-publishing

Az International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) 2013-ban bemutatta trendjelentését, amely a változó környezetünk legfontosabb trendjeire világít rá. A riport egy éves munka eredménye lett, melyet könyvtártudomány képviselői mellett számos más terület szakemberei állítottak össze. A dokumentum egy állandóan fejlődő, dinamikus dokumentum, amelynek a trends.ifla.org honlap ad teret. Itt a 2013-ban bemutatott trendjelentés, és a kialakulásának mérföldkövei (szakirodalmi áttekintés, szakértői beadványok, mexikói kerekasztal beszélgetés) dokumentumai mellett elérhető mintegy 170 tudományos munka.

Az IFLA 2013-as Trendjelentés dokumentumának szimbólumai
Divina Frau-Meigs, a Párizsi Egyetem professzora a mexikói kerekasztal beszélgetésre készített beadványában többek között a self publishingról is teszt említést, az alkotás kulturális gyakorlatai témakörének kapcsán. Úgy gondolja, hogy a self-publishing egy felemelkedő trend a szélessávú médiában, amely rendkívül vonzó alternatíva a felhasználók számára az alacsony költségek miatt. A self-publishing megkerüli a hagyományos, papír alapú kiadókat, és saját maguk terjeszthetik egy szoftver segítségével, mint például a Smashwords, az OverDrive vagy az Amanzon Create Space oldala. Megemlíti, hogy 2012-ben az Apple létrehozott egy felületet iBooks Author néven, amely a tartalom előállítóinak exkluzív és limit nélküli terjesztés jogát teszi lehetővé. Úgy gondolja, ez a trend a "cost-per-click" rendszerrel mérsékelhető, amelyet jó pár vállalat alkalmaz, így például a Microsoft AdCenter és a Google AdSense, amelyben az alkotáson elhelyezik a reklámot, s ezáltal pénzt kereshet. A self-publishing témakörét a YouTubeon való alkotásokkal említi egy lapon, hiszen ezek is mint a szerző "művei" jelennek meg a hálózaton.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése